آموزش سئو برای گوگل موتور پاسخگو
گوگل چند سالی هست تلاش میکند تا از موتورجستجو به موتور پاسخگو تبدیل شود ، از همین رو ما در این مقاله قصد داریم تفاوت یک موتور جستوگر و یک موتور پاسخگو را بیان کنیم و به شما آموزش دهیم که چگونه میتوانید یک مقاله سئو شده تولید کنید . اما برای اثبات این موضوع گوگل یک موتور پاسخگو است کافیست تا اسم یک بازیگر ، فوتبالیست و حتی جدول لیگ برتر هر کشوری را سرچ کنید و و نتایج شگفت انگیزی را مشاهده خواهید کرد ، یعنی کاربر که در گوگل جستجو میمیکند نتیجه دلخواه خود را بدون ورود به سایتهایی که وجود دارند از خود گوگل دریافت میکند مدل FAQ و یا پرسش و پاسخ که در نتایج جستجو ظاهر میشود نیز در جهت توسعه همین مدل جستجو میباشد یعنی گوگل دیگر نیازیبه سایتها نداشته باشد و خود یک موتور پاسخگو باشد تا یک موتورجستجوگر ، این گونه موارد در رفتارهای گوگل هر روز درحال گسترش و توسعه هستند ، یا یک مثال دیگر ، اگر شما کلمه ماشین حساب را جستجو کنید یک ماشین حساب مهندسی برای شما به نمایش درمیآید یعنی گوگل تا حدودی متوجه خواسته شما میشود و میتوان گفت گوگل در حال توسعه درک کلمات میباشد.
گوگل در حال درک کلمات
با توجه به مواردی که گفته شد میتوان فهمید که گوگل سعی دارد با اطلاعاتی که از کاربران خود میگیرد ارتباط برقرار کند برای مثال ارتباط یک بازیگر با یک فیلم که در آن نقش داشته است مثلا شما اگر جمله بازیگران فیلم خوب بد جلف را سرچ کنید با صفحه زیر روبرو خواهید شد:
همهی این موارد یعنی سعی گوگل برای تبدیل شده به یک انسان و این یعنی تغییر مفهوم سئو و نوشتن برای سئو و گوگل ، این جمله از سالها قبل گفته میشد که برای کاربران تولید محتوا کنید ولی کمتر جدی گرفته میشد چون گوگل دقیقا مثل ربات عمل میکرد و سئو کارهای حرفهای هم برای گوگل و سئو مطلب مینوشتند و هم برای کاربران ولی موضوع الان کاملا فرق کرده و گوگل مطالب شما را درک می کند.
سئو توجه به درک گوگل از کلمات و ارتباط بین آنها
مثلا فک کنید درباره همین فیلم خوب بد جلف در حال نوشتن مقاله هستید با استفاده از کلمات پژمان جمشید و سام درخشانی میتوانید به سئو مطلب خود بهبود ببخشید و اعتبار مقاله خود را نزد گوگل افزایش دهید یا مثلا ممکن است همین فیلم «پرفروشترین فیلم سال 99» باشد با و شما با استفاده از همین عنوان در یکی از تیترهای سطح h2 و h3 در مقاله به صورت نامحسوس به گوگل موضوع مقاله خود را میفهمانید، با تصویری که بالا به شما نشان دادیم میتوانید این رو درک کنید که گوگل ارتباط بین کلمات را میفهمد.
گوگل ارتباط بین کلمات را از کجا متوجه میشود؟
فرض کنید همین فیلم عنوان پرفروشترین فیلم سال 99 را به خود اختصاص داده است ، کاربران این موضوع را در گوگل جستجو میکنند ، وجه مشترک تمام سایت و کلمه کلیدی آنها در مورد این جملهی جستجو شده یک کلمه خواهد بود «فیلم خوب بد جلف» همین کافی است تا گوگل متوجه این مورد شود ، و البته این مورد درباره بازیگران نیز صدق میکند.
گوگل درک کاملی از تصاویر شما دارد
برای اینکه دقیقا متوجه شوید که گوگل چگونه تصاویر را درک میکند و یا اصلا درکی دارد یا نه میتوانید همین الان یک سرچ ساده در گوگل انجام دهید و به قسمت عکسها بروید تصاویری که مشاهده میکنید کاملا متفاوت از هم هستند ولی در گذشته به این صورت نبود و شما عملا تصاویر تکراری را مشاهده میکردید و به این صورت نبود و تکیه گوگل صرفا روی تگ alt تصاویر بود این مورد زمانی اثبات میشود که شما روی یکی از این تصاویر کلیک کنید ، تصاویری که مجددا برای شما به نمایش در میآید به طور شگفت آوری به نتیجه انتخاب شده نزدیک خواهند بود چه به لحاظ طراحی و چه به لحاظ رنگبندی و محتوایی نزدیک به گزینه انتخاب شده هستند.
اما Google چگونه تصاویر را درک میکند
گوگل در پاسخ به پرسش «گوگل چگونه از تشخیص الگو برای درک تصاویر استفاده میکند» این جواب را به کاربران خود میدهد:
رایانهها عکسها و ویدیوها را بهشکلی که انسانها میبینند، مشاهده نمیکنند. وقتی به عکسی نگاه میکنید، ممکن است بهترین دوست خود را در حالی که جلوی خانهاش ایستاده ببینید. از دیدگاه رایانه، این تصویر تنها یک بسته داده است که رایانه آن را به عنوان اشکال و اطلاعات مربوط به مقادیر رنگ تفسیر میکند. با وجود اینکه واکنش رایانه هنگام دیدن عکس مانند واکنش شما نیست، میتوان آن را بهگونهای آموزش داد که الگوهای مشخص رنگ و شکل را تشخیص دهد. برای مثال، میتوان رایانه را بهگونهای آموزش داد که الگوهای رایج شکلها و رنگهای تشکیلدهنده تصویر دیجیتال منظرهای مانند ساحل یا شیئی مانند خودرو را تشخیص دهد. این فناوری به Google Photos کمک میکند عکسهایتان را سازماندهی کند و به کاربران اجازه میدهد عکسها را با جستجوی سادهای پیدا کنند.
همچنین میتوان به رایانه آموزش داد تا الگوهای رایج شکلها و رنگهای تشکیلدهنده تصویر دیجیتال چهره را تشخیص دهد. این روند بهعنوان تشخیص چهره شناخته میشود و فناوریای است که به Google کمک میکند از حریم خصوصی شما در سرویسهایی مانند «نمای خیابان» محافظت کند؛ در این سرویسها رایانهها چهره افرادی را که ممکن است هنگام عبور خودروی متعلق به «نمای خیابان» در خیابان ایستاده باشند تشخیص میدهند و تار میکنند.
با استفاده از عملکردی کمی پیشرفتهتر، همان فناوری تشخیص الگو که تشخیص چهره را ممکن میسازد میتواند به رایانه کمک کند مشخصات چهرهای را که تشخیص داده است استنتاج کند. برای مثال، میتوان از الگوهای مشخصی استفاده کرد که نشان میدهند چهرهای لبخند میزند یا چشمان آن بسته است. اطلاعاتی از این قبیل را میتوان برای کمک به ویژگیهایی مانند توصیه فیلم و سایر جلوههای ایجادشده از عکسها و ویدیوهای شما در Google Photos استفاده کرد.
فناوری مشابهی ویژگی گروهبندی چهره موجود در Google Photos را در برخی از کشورها ارائه میدهد که به رایانهها کمک میکند چهرههای مشابه را شناسایی و آنها را با یکدیگر گروهبندی کنند تا جستجو و مدیریت عکسهای کاربران را برایشان آسانتر کند. درباره گروهبندی چهره در مرکز راهنمای Google Photos بیشتر بخوانید.
نحوه کارکرد جستجوی شفاهی (صوتی)
همانطور که میدانید گوگل دارای سیستم تایپ صوتی یا جستجوی صوتی است که میتواند مهر محکمی برای این باشد که گوگل توانسته در درک موضوعات گام بلندی بردارد که در ادامه گفتههای گوگل را خواهید خواند.
نحوه تشخیص صدا در گوگل
با جستجوی گفتاری میتوانید در برنامه کلاینت جستجوی Google در دستگاه، بهجای تایپ کردن، پرسمانی صوتی انجام دهید. این ویژگی از تشخیص الگو استفاده میکند تا واژههای شفاهی را بهصورت نوشتار کتبی ترانویسی کند. گفتگوها به سرورهای Google ارسال میشوند تا آنچه شما گفتهاید تشخیص داده شود.
برای پرسمانهای صوتی انجامشده در «جستجوی گفتاری»، زبان، کشور و حدس سیستم درباره آنچه گفته شده است ذخیره میشود. اگر برای اینگونه استفاده از داده رضایت داده باشید، گفتگوها را برای بهبود سرویسهایمان (از جمله برای آموزش سیستم جهت تشخیص بهتر عبارت جستجوی صحیح) حفظ میکنیم. ما هیچ گفتگویی را به Google ارسال نمیکنیم مگر اینکه مشخص کرده باشید قصد دارید ازعملکرد «جستجوی گفتاری» استفاده کنید (برای مثال فشار دادن نماد میکروفون در نوار جستجوی سریع یا در صفحهکلید مجازی یا گفتن «Google» وقتی نوار جستجوی سریع نشان میدهد که عملکرد «جستجوی گفتاری» دردسترس است).
خودتون رو جای کاربر قرار بدید
خب برویم سراغ اصل موضوع یعنی سئو برای موتور پاسخگو اینکه باید و باید برای کاربر مطلب بنویسید امروز کاملا جلوه واقعی پیدا کرده و شما باید حتما مطالب و تولید محتواتون رو برای کاربر بزارید و یقینا این موضوع برای گوگل قابل درک هستش و سئو در زمینه on page به همین موضوع خلاصه میشه و بقیه مطالبی هم که گفته میشه برای رعایت همین موضوع هست .