4/5 - (1 vote)

PHP چیست ؟

PHP (Hypertext Preprocessor) یک زبان برنامه‌نویسی شیءگرا سمت سرور است که به طور خاص برای توسعه وب طراحی شده است؛ اما با توجه به قابلیت‌های آن می‌توان به عنوان یک زبان عمومی نیز استفاده‌کرد این زبان به برنامه‌نویسان امکان می‌دهد تا وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی پویا و قابل تعامل ایجاد کنند. PHP از زمان معرفی‌اش در سال 1995 به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های سمت سرور تبدیل شده است و سایت‌های بسیاری با این زبان نوشته شده‌اند که نشان‌دهنده قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاص آن است ، طبق اخرین آمار‌ها تا ژانویهٔ سال ۲۰۱۳ میلادی، پی‌اچ‌پی روی ۲۴۴ میلیون وبگاه و ۲٫۱ میلیون سرور وب نصب شده‌است.

تاریخچه ایجاد php

PHP توسط راسموس لردورف در سال 1995 ایجاد شد. در ابتدا، این زبان به عنوان یک سری ابزارهای CGI برای وب‌سایت شخصی او طراحی شد. در طول سال‌ها، PHP توسعه یافت و به یک زبان قدرتمند با قابلیت‌های گسترده و کتابخانه‌های متنوع تبدیل شد. نسخه‌های مختلف PHP ویژگی‌های جدید و بهبودهایی را معرفی کردند.

ویژگی‌های اصلی PHP

انعطاف‌پذیری: PHP به‌صورت ساده و قابل فهم طراحی شده است. این ویژگی برای توسعه‌دهندگان تازه‌کار مناسب است.

قابلیت کار با پایگاه‌داده: PHP امکان تعامل با پایگاه‌داده‌های مختلف را فراهم می‌کند. محبوب‌ترین پایگاه‌داده‌ای که با PHP استفاده می‌شود MySQL است، اما پشتیبانی از دیگر پایگاه‌داده‌ها مانند PostgreSQL و SQLite نیز وجود دارد.

ویژگی‌های PHP

متن باز: PHP یک پروژه متن‌باز است و این بدان معناست که هر کس می‌تواند کد منبع را مشاهده و ویرایش کند. این ویژگی کمک به توسعه‌دهندگان در یادگیری و بهبود زبان می‌کند.

سرعت: PHP به‌خاطر سادگی و کارآمدی خود، به‌طور معمول سریع‌تر از بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی سمت سرور دیگر عمل می‌کند ، در نسخه‌های مختلف php نیز اصلی‌ترین رکن افزایش سرعت بوده است که طبق تحقیقات همواره سرعت آن رو به بهبود و افزایش بوده است.

کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌ها: PHP دارای فریم‌ورک‌های متعددی (مانند Laravel، Symfony و CodeIgniter) است که کار توسعه را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند.

برنامه نویسی php چیست؟ چطور آن را یاد بگیریم ؟

در میان زبان‌های برنامه نویسی پی‌اچ‌پی جز دسته ساده قرار میگیرد ، این زبان به خصوص برای یادگیری مبتدیان علاقه‌مند به برنامه‌نویسی سمت سرور به اندازه کافی ساده و آسان است. با استفاده از PHP می‌توان اطلاعات را وارد دیتابیس (MySQL) کرد و داده‌ها را از آن خواند و به کاربران نمایش داد. و همین موضوع یکی از موارد جذابیت و پرطرفدار بودن PHP شده است .

برای ثبت سفارش برنامه نویسی پی اچ پی به صفحه زیر مراجعه کنید :

درخواست برنامه نویسی php

پیش‌نیازهای یادگیری برنامه نویسی php

با توجه به توضیحاتی که دادیم اکنون با پی اچ پی آشنا شده اید و اکنون اگر قصد شروع یادگیری php را دارید باید کمی راجب کدنویسی موارد زیر اطلاعات داشته باشید و کار با آن را بلد باشید تا بتوانید با پی اچ پی یک سایت پویا بسازید :

  • HTML
  • CSS
  • JAVA script

البته لازم است بدانید که HTML و CSS به نوعی، الفبای برنامه‌نویسی هستند و یادگیری آن‌ها برای ورود به تمامی زبان‌های برنامه‌نویسی، لازم و ضروری است و تفاوتی ندارد که شما asp ، python یا php کار باشید و لازم است که این موارد را فرا بگیرید.

برای مقایسه بین این زبان‌های برنامه مقاله زیر را بخوانید :

php بهتر است یا asp ؟

ساختار کد PHP

کد PHP معمولاً بین تگ‌های <?php و ?> قرار می‌گیرد. این زبان می‌تواند به‌راحتی با HTML ترکیب شود. به عنوان مثال:

در این کد، تابع echo یک رشته را به خروجی می‌فرستد.

مزایای طراحی سایت و برنامه نویسی با PHP

پشتیبانی گسترده: با توجه به محبوبیت آن، منابع و مستندات زیادی برای یادگیری PHP در دسترس است ، هزینه های برنامه نویسی آن به مراتب پایین بوده و دسترسی به برنامه نویسان و سورس‌های آماده بسیار بالا است.

قابلیت یکپارچگی: PHP به آسانی با HTML و CSS سازگار است و می‌تواند به‌راحتی به برنامه‌های جاوااسکریپت و AJAX متصل شود.

ارتباط با API: PHP می‌تواند به آسانی با APIهای مختلف کار کند و اطلاعات را از منابع مختلف جمع‌آوری کند.

برنامه نویسی با php

معایب PHP

امنیت: هر چند که می‌توان برنامه‌های امنی با PHP نوشت، اما کد نادرست می‌تواند منجر به آسیب‌پذیری‌های امنیتی شود. بنابراین، رعایت بهترین شیوه‌ها در نوشتن کد ضروری است ، پس همواره باید در انتخاب برنامه نویس php توجه کامل داشته باشید ، البته امنیت خود php کامل است و این برنامه نویس است که باید نکات امنیتی را رعایت کند . (وجود برنامه نویس‌های مختلف در سطوح مختلف برنامه نویسی همواره چالش برانگیز بوده است.)
عملکرد: در مواردی که نیاز به پردازش‌های سنگین باشد، PHP می‌تواند نسبت به زبان‌های دیگر کندتر عمل کند ، که با استفاده از فریمورک‌های موجود می توان آن را بهبود بخشید.

نمونه سایت‌های معروف ساخته شده با php

در اینجا چند نمونه از وب‌سایت‌های معروفی که با PHP ساخته شده‌اند، به شما معرفی می‌کنم:

وب‌سایت‌های خارجی

  1. WordPress: وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) محبوب برای ساخت وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های حرفه‌ای ( بیش از 40 درصد سایت‌های دنیا تنها با این cms ساخته شده است که نشانگر قدرت پی اچ پی است .)
  2. Facebook: شبکه اجتماعی معروف که بخشی از آن با PHP ساخته شده است.
  3. Wikipedia: دانشنامه آزاد که از PHP و پایگاه‌داده MySQL استفاده می‌کند.
  4. Magento: پلتفرم مشهور تجارت الکترونیک.

وردپرس چیست؟

وب‌سایت‌های ایرانی

  1. دیجی‌کالا: یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی ایران و خاورمیانه که با PHP توسعه یافته است.
  2. زودفود: پلتفرم آنلاین سفارش غذا که از PHP برای پیاده‌سازی استفاده کرده است.
  3. نماشا: یک وب‌سایت اشتراک‌گذاری ویدئو که بر پایه PHP طراحی شده.

 کلام پایانی

PHP یکی از ابزارهای قدرتمند برای توسعه وب است و به خاطر سادگی و قابلیت‌های گسترده‌اش همچنان مورد توجه است. اگرچه رقبای قدرتمند دیگری نیز وجود دارند، اما PHP به دلیل جامعه بزرگ و منابع آموزشی موجود، انتخاب مناسبی برای بسیاری از پروژه‌ها به شمار می‌رود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.